Ce este Scratch?
Scratch este un proiect al MIT (Massachusetts Institute of Technology),  https://scratch.mit.edu/, un limbaj de programare gândit în scop educativ şi oferit gratuit, utilizat în peste 150 de ţări, tradus în peste 40 de limbi. A devenit atât de popular încât în jurul său s-a dezvoltat o întreagă comunitate de copii şi de educatori,  în întreaga lume au loc anual concursuri cu tematică Scratch, iar în ultimii ani a ajuns a fi introdus în programa şcolară din USA şidin numeroase ţări europene.

SCRATCH oferă o interfaţă intuitivă care îi ajută pe copii să înveţe programarea prin joacă, într-un mod distractiv, facil și foarte potrivit pentru orice nivel de vârstă şcolară.

Cu Scratch, îţi poti programa propriile jocuri, poveşti, animaţii interactive si poţi să distribui creaţiile tale către ceilalţi din comunitatea online.

Scratch îi ajută pe cei mici să gandească creativ şi sistematic, să lucreze colaborativ – lucruri esenţiale într-o lume a informaţiei şi a tehnologiei.

Cam aşa arată un mediu de lucru in Scratch:

Nu va fie teamă, celor mici le ia mai putin de două ore să se familiarizeze cu modul de lucru! După utilizarea SCRATCH programarea va începe să aibă sens. Totul va părea uşor şi distractiv.

Toate acţiunile sunt prezentate intuititv, prin tehnica drag&drop controlăm derularea programului, iar toate corecturile, revenirile şi dezvoltările pas-cu-pas sunt foarte uşor de realizat. Practic cu Scratch nu poţi să strici nimic, doar să înveţi!

Nu doar copiii utilizează Scratch, ci oricine care doreşte să înveţe programare într-un mod intuitiv, la orice vârstă. Chiar şi în unele universităţi Scratch este un modul de studiu, utilizat pentru primii paşi in gândirea algoritimică, structurată. Echipa MIT Scratch şi colaboratorii fac în continuare cercetări pentru a afla cum  folosesc utilizatorii Scratch şi cum poate fi îmbunătăţit. Afla mai multe despre cercetarea Scratch şi statisticile despre Scratch.

Specificul Scratch

Scratch a fost conceput să prevină greşelile comune ale începătorilor din programarea tradiţională, cum ar fi greşelile de scriere şi erorile de conţinut. În locul scrierii manuale a comenzilor, programarea în Scratch este făcută cu ajutorul tragerii şi alăturării blocurilor de programare. Această interfaţă grafică permite utilizatorilor să controleze cu uşurinţă felul în care diferite tipuri de comenzi interacţionează. În plus, fiecare bloc se potriveşte cu altul numai dacă împreună au sens. Categoriile colorate ajută la organizarea şi gruparea diferitelor seturi de comenzi bazate pe funcţii particulare.

Proiectele Scratch sunt realizate din obiecte numite actori. Poţi modifica modul în care arată un actor folosind diferite costume. Poţi să faci un actor să arate ca o persoană, un tren, un fluture sau orice altceva. Poţi folosi orice imagine ca şi costum: poţi desena o imagine în Editorul Grafic, poţi importa o imagine de pe hard disc sau de pe un site web.

Poţi să-i dai instrucţiuni actorului, spunându-i să se mute, să cânte muzică sau să reacţioneze la ceilalţi actori. Pentru a-i spune actorului ce să facă, îmbini împreună blocuri grafice în stive numite scripturi. Când faci clic pe un script, Scratch rulează blocurile din script începând de la partea de sus către partea de jos.

Cui se adresează Scratch?

Scratch a fost creat pentru tineri pornind de la vârsta de opt ani în sus, grupa noastră avănd în general copii între 7 si 12 ani. Atunci când copiii creează programe, ei învaţă concepte matematice şi informatice importante care le îmbunătăţesc gândirea creativă, motivaţia logică, ajută la soluţionarea problemelor şi la dezvoltarea abilităţilor de colaborare.

Designul proiectelor Scratch îi provoacă pe copii la competiţie, să gândească creativ, îi învaţă cum să depăşească obstacolele şi cum să rezolve problemele, si cel mai important lucru:  le oferă o enormă  încredere în sine.


Nr.maxim de copii în grupă:  10

Vârsta recomandată:  8-12 ani

  • Este necesar doar a şti să scrie şi să citească şi să existe curiozitatea, restul vine de la sine

Cerinţe: Laptop personal

  • Nu sunt cerinţe hardware speciale pentru laptop,acesta poate fi şi mai vechi (Sistem de operare: de la Windows XP în sus,  posibilitate de conectare la Internet, preferabil cu sunet, mouse)
  • Sunt disponibile câteva laptopuri ale Asociaţiei, dar este preferabil ca fiecare copil să lucreze pe propriul său calculator, va putea continua şi acasă,  va avea răspunderea organizării datelor pentru fiecare din proiectele proprii, va avea grija salvării acestora, îşi va putea personaliza mediul de lucru digital, se va obişnui cu instrumentele colaborative de lucru.

Durata modulului:  8 săptămâni

Frecvenţa:  o dată pe săptămână (probabil sămbăta dimineaţa)

Durata unei sesiuni de lucru:  2.5 ore

Preţul:  40lei/sesiune

Noi, la Smart Learning Center, nu ne jucăm, noi cream jocuri!

Grupa Scratch-Obiective

10 Motive pentru care copiii ar trebui să înveţe programare


Vă rugăm să utilizaţi acest Formular pentru  Pre-inscriere  copii la cursurile de programare.